به ادامه مطالب بروید
اکتان سوخت
به زبان ساده هر چه اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاوم تر است. یک سوخت خوب باید فقط پس از جرقه شمع مشتعل گردد و شعله احتراق آن بصورت آرام سوز سرتاسر اتاقک احتراق را طی نماید تا انرژی مفیدی بر تاج پیستون وارد آید.شعله احتراق بصورت یک موج از شمع شروع میشود.سپس بصورت یکنواخت تمامی اتاقک احتراق را در بر میگیرد.
اگر بخواهیم گسترش شعله احتراق را مجسم کنیم باید آن را به موجی که در اثر برخورد یک قطره آب به سطح یک حوض به وجود می آید تشبیه کنیم : پس از برخورد قطره آب به سطح آب راکد حوض یک موج کوچک دایره شکل تولید میشود که هر لحظه بزرگتر میشود تا به تمامی پیرامون حوض برسد .
گسترش شعله احتراق به این شکل سبب برخورد موج انفجاری یک دست ، قوی و یکنواخت بر تاج پیستون میگردد.حال چنانچه قطرات متعددی بر مناطق مختلف سطح آب حوض برخورد نماید امواج دایره ای شکل متعددی در مراحل گوناگون تولید میشود که پس از گسترش و رشد به یکدیگر برخورد میکنند و بر هم اثر متقابل میگذارند و گاه همدیگر را خنثی میکنند.امواج احتراق مخرب درست به مانند امواج سطح چنین حوضی میشوند: در مراحل مختلف تولید شده و آثار متقابل بر هم اعمال میکنند ویکدیگر را خنثی میکنند.در این حالت فشار داخلی اطاقک احتراق همراه با ارتعاشات زیان بار بالا میرود و دمای زیاد، انرژی مکانیکی موتور را تلف میکند.
در صورتی که سوخت از اکتان صحیحی ( مطابق با نظر سازنده ونسبت تراکم موتور)برخوردار نباشد زود تر از زمان مقرر محترق گشته وقبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا و همچنین قبل از جرقه شمع مشتعل میشود که عواقب این امر پر واضح است.
تفاوت بنزین سوپر با نوع معمولی
متاسفانه تصوری که اغلب افراد از بنزین سوپر دارند نادرست است. بنزین سوپر در اصل آرام سوز تر از بنزین معمولی است .در این قبیل سوخت ها ، افزودنی هایی سبب میشود که بنزین آرام سوز تر شود .سوخت های معمولی در خودرو هایی که ضریب تراکم های 5/7 تا حد اکثر 5/8 به یک را دارند به خوبی پاسخ میدهد در حالی که بنزین سوپر تا ضریب تراکم 5/9 به یک قابل استفاده است.
تفاوت مهم دوم همانطور که در بالا اشاره شد محترق شدن زود هنگام وامواج نامنظم(انتشار از چندین کانون) منتشر شده از انفجار بنزین معمولی است که باعث به وجود آمدن تنش های مضری در بدنه سیلندر میشود در حالی که امواج حاصل از احتراق بنزین سوپر بصورت یکنواخت از محل شمع تا تاج پیستون منتشر میشوند.
البته استفاده از بنزین با اکتان بالابرای موتور های معمولی با ضریب تراکم کم لزومی ندارد و هیچگونه بهبودی در کار موتور به وجود نخواهد آورد.در این رابطه میتوان اکتان بنزین را به کفش تشبیه کرد : کفش تنگ پای شما را میزند و سبب بد راه رفتن و بد دویدن شما میشود و حتی به پا آسیب میرساند اما کفش گشاد تاثیری در بهتر دویدن شما نخوهد داشت.
اکتان سوخت
به زبان ساده هر چه اکتان یک سوخت بیشتر باشد آن سوخت در مقابل پدیده احتراق مخرب مقاوم تر است. یک سوخت خوب باید فقط پس از جرقه شمع مشتعل گردد و شعله احتراق آن بصورت آرام سوز سرتاسر اتاقک احتراق را طی نماید تا انرژی مفیدی بر تاج پیستون وارد آید.شعله احتراق بصورت یک موج از شمع شروع میشود.سپس بصورت یکنواخت تمامی اتاقک احتراق را در بر میگیرد.
اگر بخواهیم گسترش شعله احتراق را مجسم کنیم باید آن را به موجی که در اثر برخورد یک قطره آب به سطح یک حوض به وجود می آید تشبیه کنیم : پس از برخورد قطره آب به سطح آب راکد حوض یک موج کوچک دایره شکل تولید میشود که هر لحظه بزرگتر میشود تا به تمامی پیرامون حوض برسد .
گسترش شعله احتراق به این شکل سبب برخورد موج انفجاری یک دست ، قوی و یکنواخت بر تاج پیستون میگردد.حال چنانچه قطرات متعددی بر مناطق مختلف سطح آب حوض برخورد نماید امواج دایره ای شکل متعددی در مراحل گوناگون تولید میشود که پس از گسترش و رشد به یکدیگر برخورد میکنند و بر هم اثر متقابل میگذارند و گاه همدیگر را خنثی میکنند.امواج احتراق مخرب درست به مانند امواج سطح چنین حوضی میشوند: در مراحل مختلف تولید شده و آثار متقابل بر هم اعمال میکنند ویکدیگر را خنثی میکنند.در این حالت فشار داخلی اطاقک احتراق همراه با ارتعاشات زیان بار بالا میرود و دمای زیاد، انرژی مکانیکی موتور را تلف میکند.
در صورتی که سوخت از اکتان صحیحی ( مطابق با نظر سازنده ونسبت تراکم موتور)برخوردار نباشد زود تر از زمان مقرر محترق گشته وقبل از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا و همچنین قبل از جرقه شمع مشتعل میشود که عواقب این امر پر واضح است.
تفاوت بنزین سوپر با نوع معمولی
متاسفانه تصوری که اغلب افراد از بنزین سوپر دارند نادرست است. بنزین سوپر در اصل آرام سوز تر از بنزین معمولی است .در این قبیل سوخت ها ، افزودنی هایی سبب میشود که بنزین آرام سوز تر شود .سوخت های معمولی در خودرو هایی که ضریب تراکم های 5/7 تا حد اکثر 5/8 به یک را دارند به خوبی پاسخ میدهد در حالی که بنزین سوپر تا ضریب تراکم 5/9 به یک قابل استفاده است.
تفاوت مهم دوم همانطور که در بالا اشاره شد محترق شدن زود هنگام وامواج نامنظم(انتشار از چندین کانون) منتشر شده از انفجار بنزین معمولی است که باعث به وجود آمدن تنش های مضری در بدنه سیلندر میشود در حالی که امواج حاصل از احتراق بنزین سوپر بصورت یکنواخت از محل شمع تا تاج پیستون منتشر میشوند.
البته استفاده از بنزین با اکتان بالابرای موتور های معمولی با ضریب تراکم کم لزومی ندارد و هیچگونه بهبودی در کار موتور به وجود نخواهد آورد.در این رابطه میتوان اکتان بنزین را به کفش تشبیه کرد : کفش تنگ پای شما را میزند و سبب بد راه رفتن و بد دویدن شما میشود و حتی به پا آسیب میرساند اما کفش گشاد تاثیری در بهتر دویدن شما نخوهد داشت.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر