آمار بازدید کنندگان

۱۳۹۰ شهریور ۲۶, شنبه

گران قيمت ترين هواپيماهاي نظامي جهان


دراين مقاله، ده رتبه نخست از فهرست گران ترين جنگ افزارهاي هوايي دنيا را گردآوري کرده وبه حضورتان تقديم مي کنيم. به يادداشته باشيد که پر بها بودن دليلي بر بهترين بودن نيست واين موضوع به دفعات در جنگ ها و نبردهاي مختلف ثابت شده است.






F/A-18 Hornet
94ميليون دلار
اين هواپيماي دو موتوره براي نخستين بار در سال 1980 واردخدمت گرديد تا نخستين جنگنده ضربتي ايالات متحده با قابليت حمله توأم به اهداف زميني وهوايي درتمام شرايط جوي باشد که گستره وسيعي ازانواع بمب هاي معمولي تا هدايت شونده و موشک هاي هوا به هوا، هوا به زمين و ضد کشتي با وزن بيش از6 تن را با خود حمل مي کند. اگر چه توانايي هاي عملکردي F/A-18 از سال 1986 بارها توسط تيم آکروبات هوايي نيروي دريايي آمريکا يعني Blue Angels به اثبات رسيده بود اما نخستين رزم هاي خود را درعمليات توفان صحرا به نمايش گذاشت. درحال حاضر پرنده مورد بحث موسوم به «زنبور سرخ» درنيروي هوايي کشورهاي کاندا، استراليا، فنلاند، کويت، مالزي، اسپانيا و سوئيس انجام وظيفه مي کند.
EA-18G Growler
102 ميليون دلار
گونه جلاخورده و ارتقاء يافته F/A-18F يا «سوپر هورنت» با سلاح هاي کمتر ودرعوض تجهيز شده به پيشرفته ترين تجهيزات جنگ الکترونيک که بار ديگر از سوي کمپاني «مک دانل داگلاس» دراختيار نيروي دريايي ايالات متحده است. اين پرنده با نام پر معناي «غرغرو» که جانشين هواپيماي EA-6B Prowlers به حساب مي آيد از سال 2007 شکل عملياتي به خود گرفته است. واز مهمترين کارآيي هاي آن بايد به توانايي شناسايي و انهدام رادارهاي ضد هواپيما واختلال درمخابرات دشمن اشاره کرد تا درحقيقت نقش يک مهاجم الکترونيک را داشته باشد، با تمام اين موارد هميشه 8 تن مهمات مختلف نيز با خود دارد.
V-22Osprey
118 ميليون دلار
با وجود دو موتور ملخي چرخان، هيچ پرنده ديگري نمي تواند با قابليت برخاستن ونشستني همانند هلي کوپتر و پروازي بسان هواپيما با اندازه Osprey محصول «بل - بوئينگ» بار حمل کند. اولين کاربري واقعي اين «عقاب دريايي» به سال 2007 درجنگ عراق رقم خورد تا ثابت کند از هرهلي کوپتري سريع تر بوده واز هر هواپيماي ديگري زودتر به هوا برمي خيزد. اگر چه با سقوط يک فروند از اين هواپيماي چند منظوره وکشته شدن 30 نفر، پروژه توسعه آن متوقف گرديد ولي به دليل برد مناسب و تغيير پذيري چشمگير آن دوباره به توليد بازگشت ودر افغانستان مورد استفاده قرار گرفت. هواپيماي v-22 Osprey قادراست 32 سرباز نشسته روي کف، بيش از 9 تن بار داخلي يا نزديک به 7 تن بار آويزان را تا مسافت 1627 کيلومتر جابه جا کند.
F-35Lightning ll
122 ميليون دلار
درسال 2001 که کمپاني «لا کهيد مارتين» سرميز گفتگوي ساخت اين جنگنده خفيه کار فرا صوت نشست، بزرگترين قرارداد نظامي تا آن زمان رقم خورد. «آذرخش» که يک هواپيماي نسل پنجم محسوب مي شد عملياتي مانند پشتيباني هوايي نزديک، بمباران تاکتيکي ودفاع هوايي را در قالب برنامه «جنگنده ضربتي مشترک » برعهده داشت اما با ربوده شدن بيش از 7/5 ميليون خط از کدهاي کامپيوتري ساخت در سال هاي 2008/2007 وبه دليل احتمال دستيابي ساير کشورها به اطلاعات محرمانه وحتي امکان ساخت آن، اين پروژه بزرگ به بايگاني سپرده شد. در آوريل 2009 لاکهيد مارتين طي اطلاعيه اي اعلام کرد، هنوز لو رفتن چنين طرحي را باور ندارد!
E-2D Advanced Hawkeye
232 ميليون دلار
با ساخت اين هواپيما گامي مهم واساسي درجهت پيشبرد روش هاي تجسس وشناسايي برداشته شد زيرا سيستم رادار بسيار قدرتمند آن براي پوشش هوايي منطقه زير نظر گرفته شده، 300 درصد هر هواپيماي ديگري دقت دارد. رادار پرنده«چشم عقاب پيشرفته» درگروه هواپيماهاي اخطار زود هنگام هوابرد قرار دارد وچهارمين نسل هواپيماي ناونشين E-2 Hawkeye ساخت «نورثروپ- گرومن» به شمار مي رود که از سال 2007 درحال گذراندن آزمون مختلف است اما گفته مي شود به دليل شرايط نامساعد مالي، احتمالاً اين طرح تا مدتي زمين گير شده ومسکوت مانده ضمن اينکه تاکنون تنها دو فروند ازآن تحويل نيروي درياي ايالات متحده شده است.
VH-71Kestrel
241 ميليون دلار
تنها هلي کوپتر موجود دراين فهرست، پرنده بسيار قيمتي کمپاني «لاکهيد مارتين» وگونه اي از AW101 ساخت «آگوستا وستلند» بوده که هم خانواده هلي کوپتر رئيس جمهور آمريکا است. اگرچه اين پرنده يک هلي کوپتر دريا پايه به شمار مي آيد ولي وظيفه اصلي آن جا به جايي سران کاخ سفيد است وبا اينکه براي مدتي توليد آن درسال 2007 دچار وقفه گرديد؛ اين «باز کوچک» دوباره به آسمان بازگشت .اين هلي کوپتر بزرگ با گنجايش 14 نفر مسافر و4 خدمه، بردي برابر 1389 کيلومتر داشته وبيشترين سرعت آن به 309 کيلومتر بر ساعت مي رسد.
P-8A Poseidon
290 ميليون دلار
کمپاني بوئينگ برپايه هواپيماي 737-800 نمونه اي نظامي و برد بلند براي مقابله با زير دريايي هاي دشمن وجمع آوري اطلاعات را در سال 2009 عرضه کرد که مي تواند گونه هاي مختلف اژدر، موشک هاي ضد کشتي هارپون و خرج زير آبي را در 5 محفظه داخلي وسه مقر زير هر بال خود حمل کند وپيش بيني مي شود تعداد 117 فروند از آن در سال 2013 تحويل خريداران گردد. انواع تجهيزات ضد الکترونيک، سيستم تشخيص دوست از دشمن، امکان پرواز در ارتفاع 41 هزار پايي و ...برخي از امکانات اين «الهه دريا» هستند، اين هواپيما با دو خدمه پروازي و 7 افسر تجهيزات ومهمات، مي تواند بردي بيش از 2200 کيلومتررا پوشش دهد.
C17A Globemaster lll
328 ميليون دلار
اين هواپيماي ترابري نظامي در دهه 1980 توسط مک دانل داگلاس که اينک بخشي از بوئينگ محسوب مي شود جهت حمل نيروهاي نظامي به منطقه نبرد، تخليه مجروحان بارريزي هوايي طراحي وساخته شده ودر سال هاي 1990 مورد بازنگري وبهبود قرار گرفت تا c174 با چهار موتور يکسان با بوئينگ 757 پا به عرصه گذارد به طوري که تات 190 فروند «استاد زمين» درخدمت قرار گرفته اند. اين هواپيما گنجايش 102 چتر باز نظامي با تمام تجهيزات را داشته و از سال 1993 قابليت هاي خود را در افغانستان وعراق به اثبات رسانده است.
F-22 Raptor
350 ميليو ن دلار
درخلال جنگ سرد همواره صحبت از ساخت پرنده اي خفيه کار بود که تقريباً پس از پايان اين نبرد غير عملياتي جامه واقعيت پوشيد. کمپاني لاکهيد مارتين که هيچگاه تصور نمي کرد هزينه ساخت اين هواپيماي نسل پنجم تا اين حد بالا رود و با اينکه نخستين پروازآن در سال 1997 انجام شده بود، سرانجام در سال 2005 آن را تحويل نيروهاي نظامي ايالات متحده داد. شکار موشک هاي کروز دشمن و پرواز فراصوت با قابليت رادار گريزي، حمله به هدف هاي زميني وجنگ الکترونيک از جمله کاربري هاي «رباينده» است که تاکنون سه يا چهار فروند آن به دلايل مختلف سقوط کرده است .اين پرنده تک نفره با اتکا به دو موتور خود تا 2410 کيلومتر برساعت سرعت گرفته و 2960 کيلومتر برد دارد.
B-2 Spirit
گران قیمت ترین هواپیمای دنیا
2/4 ميليارد دلار
به گزارش سرویس علم و فناوری راسخون،قيمت اين هواپيما آنقدر زياد است که کنگره آمريکا در دهه نود ميلادي سفارش ساخت 132فروندي آن را تنها به 21 فروند کاهش داد. «روح» همان هواپيماي خفيه کاري است که بسياري آن را با نام Stealth مي شناسند واگر چه «نورثروپ گرومن» ادعا مي کرد بوسيله انواع رد ياب هاي فراسرخ، صوتي، الکترومغناطيسي، رادار وحتي چشم نمي توان آن را شناسايي کرد اما با انهدام دو فروند از آنها در جنگ بالکان بوسيله نيروهاي هم پيمان با روسيه، تمام معادلات سران کاخ سفيد بهم ريخت! با اينکه پرنده مورد بحث مي تواند 23 تن بمب معمولي يا اتمي را حمل کند اما سرعت زير صوت وعدم توانايي کنترل هواپيما توسط خلبان بدون وجون کامپيوتر مرکزي از مهمترين معضلات اين بمب افکن استراتژيک با برد بيش از 11 هزار کيلومتر است.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر